Thursday, September 2, 2010

Mijn bloemen in Cessenon 6

Hier in Frankrijk wordt deze bloem Ficoïde genoemd. Het is een rijkbloeiende bloem in mijn border en die van vele buren, ondanks de zeer droge en hete zomer. Maar die naam wordt ook gebuikt voor een aantal andere planten. Bovendien zijn de botanici het niet helemaal eens over de naam van mijn 'Ficoïde'. Ze noemen haar Dorotheanthus bellidiformis, van de familie Aizoaceae: anderen noemen haar Dorotheanthus criniflorus, Mesembryanthemum bellidiforme, of Membryanthemum criniflorum. Ze zijn het er wel over eens dat die uit Zuid-Afrika stamt. Maar één familielid ken ik heel goed van mijn wandelingen op La Gomera. Het is de Mesembryanthemum crystallinum, die aldaar 'barrilla' of 'escarcha' wordt genoemd. De oorspronkelijke bewoners gebruikten het voor de bereiding van hun 'gofio'. Een eigenschap van alle leden van deze familie is dat ze alleen maar open gaan in volle zon. Vandaar dat ze in NL ook wel middagbloem wordt genoemd. [Met dank aan Yvonne die mij op het spoor zette van de NLse en wetenschappelijke namen]
ficoide-650

Alle fotos van deze blog: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157624032647511/

No comments: