Saturday, June 5, 2010

Mijn fruitbomen in Cessenon 2

De volgende fruitboom is minder spectaculair dan mijn kersenboom. Je ziet de vruchtjes haast niet, je moet ze zoeken. De vogeltjes kennen de weg. Ik intussen ook. Een paar keer per dag 'inspecteer' ik mijn drie bomen om de vogeltjes voor te zijn. Dat gaat zo bijna de hele zomer door, beetje bij beetje. Mijn varieteit is zwart. De mensen planten die niet voor de vruchten. De "platane-mûrier", zoals de zwarte varieteit hier heet, wordt geplant als schaduwboom. Het dikke bladerdak komt laat in het voorjaar en verdwijnt vroeg in de herfst.
In deze regio vind je ook de witte varieteit. Speciaal een beetje meer naar het Noorden, in de omgeving van Lyon. Daar was in het verleden een belangrijke zijderupsencultuur. De blaren van die witte variant zijn uitnemend voedsel voor zijderupsen en de boom is met de rupsen uit China gekomen. Al in de 14e eeuw verordonneerde Henri IV de aanplant van 400.000 bomen in de omgeving van Lyon, de Cevennes en de Ardèche. De smaak van de witte variant is iets zoeter en wat flauwer. De vruchtjes zijn meestal ietsje groter.

platane-murier650

No comments: