Sunday, April 22, 2012

Mijn Reisbrief No 82 voorlopig de laatste


Iquique56-650

San Sebastián de La Gomera, Kanarische Eilanden, Zaterdag 21 April 2012
Tevens negen en twintigste reisbrief uit Zuid-Amerika [maar niet heus]

Beste vriendinnen en vrienden,

Ik ben blij dat ik jullie eens een foto kan laten zien van Iquique vanuit de zee. Tot nu toe moest ik jullie tevreden stellen met verbale beschrijvingen zoals "een reusachtig strand van drie kilometer diep en tien kilometer breed van de hoogvlakte afgesloten door een berghelling van 700 meter hoogte". Had je je dat zó voorgesteld? Zoals op deze foto?
Bovendien kan ik jullie in deze brief een beeld geven van de aard van die berghelling, want juist de laatste week heb ik die beklommen op het linkse gedeelte van de panoramische foto hierboven. De helling rechts is niet lager, het is perspectivisch bedrog. Op de foto's aan het eind van deze brief kun je zien dat die helling voornamelijk bestaat uit fijn zand, zoals duinen. De beperkt de steilte, maar het rulle zand maakt beklimmen niettemin heel zwaar.
Ik maakte die panoramische foto gedurende een toeristisch tochtje door de baai van Iquique voor een historisch bezoek aan de boei die het zinken van het korvet Esmeralda markeert. Op 21 Mei 1879, bij een zeeslag gedurende de oorlog tussen Chili, Peru en Bolivia waarbij Chili zich het hele noordelijke gebied toe-eigende werd het korvet door een Peruaans oorlogsschip definitief geramd. De commandant, Arturo Prat, sneuvelde en hij is nu een van de grote helden van Chili.

Iquique55-650

De foto's van de tweede rij geven een indruk van de toeristische markt op de Baquedano waarvan ik de vorige week houten huizen liet zien. De derde rij maakte ik gedurende een excursie in de woestijn, naar de Pica oase. Dat is de oase waar de beroemde Pica citroenen en Pica mango's vandaan komen die voorkomen op de foto's van mijn reisbrieven van drie maanden geleden. In het dorp staan meer van dergelijke beelden. Heel mooi. Ze zijn allemaal van gewone mensen bezig met hun beroep, of met feesten zoals hier.
De onderste foto's vertellen een heel ander verhaal. Ik beklom deze helling in de voorgaande jaren minstens om de paar weken. Het was dan een heel rustige eenzame wandeling, want die waanzinnige drukte is er alleen op Goede Vrijdag als de halve stad uitloopt voor een Paaswake van Vrijdag op Zaterdag boven bij een altaar bij de top. Maar dit jaar had ik niet voldoende conditie, en maakte deze klim voor de eerste keer op Paasdag. Er was nogal wat irriterende restdrukte, en heel veel achtergelaten rotzooi.
Het zij zo. Ik heb het gehaald.

Iquique57-650

Voor Margarita was het jammer, want zo maakte ze niet de prachtige rust en stilte mee zoals ik die kende. Een week later herkende ik soms mijn eigen voetstappen nog in het zand, zo maagdelijk en onbetreden was het dan.
Op die manier zijn deze foto's de tegenpool van de bovenste, zo ziet de een de ander, en de ander de een. Ondanks de achtergelaten troep genoten we van het uitzicht, en ik genoot nog eens extra van mijn herkregen fysieke conditie. Het lijkt er op dat die duurzaam is.

Helaas niet "tot de volgende week". Het is voorlopig de laatste van de serie. Als ik hier in Spanje, of straks in Frankrijk, weer eens inspiratie krijg, of boeiende foto's, maak ik wel weer een reisbrief. Tot dan zie je alleen de dagelijkse column van Mijn Dagboek.
Hartelijke groet, Gérard van Eyk

Iquique58-650
_______________________
Deze brief verschijnt ook op mijn Nederlandse blog: http://mijnreisbrief.blogspot.com/
Alle foto's in formaat 400x400 pixels staan op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157628851683411/
Een collage van 1016x1529 pixels staat op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/6950428090/

No comments: