Saturday, February 11, 2012

Mijn Reisbrief No 72


Iquique08-650
Iquique, Zaterdag 11 Februari 2012
Tevens negentiende reisbrief uit Zuid-Amerika
Beste vriendinnen en vrienden,
Toen ik de vorige week door de straten van het centrum liep om marktkraampjes te fotograferen waar ze 'alles' verkochten, werd ik verrast door een uithangbord met een fragment van het wapen van Amsterdam. Het was een beetje vervormd, maar je kon duidelijk de drie Andreaskruisen zien die typisch zijn voor dat Hollandse stadswapen. Dat alles werd gebruikt om de aandacht te vestigen op de nieuwe Sexshop Amsterdam
Op die manier zien mijn NLse lezers en lezeressen wat het eerste is dat ze hier met "Amsterdam" verbinden, althans, volgens die bepaalde publiciteitsadviseur. Toen ik verder liep zag in nogal wat uitverkoop-achtige kraampjes, en ik fotografeerde er een met dozijnen en dozijnen damesschoenen.
Iquique10-650
De volgende dag vergezelde ik Francisco en zijn zoontje Rodrigo bij de wekelijkse inkopen in 'Terminal A', die officieel heet Terminal Agropecuario de Iquique. Het is zoiets als de vroegere Les Halles in Parijs waar de groente- en fruittransporten uit de provincie aankomen.
Het gaat zowel om groothandel als om verkoop aan gebruikers. Het gaat ook niet alleen om groente en fruit. Zoals de naam zegt is er ook een afdeling voor vis. Verder zijn er bloemen, bloempotten en huishoudelijke artikelen. En niet te vergeten de bars en de restaurantjes. Het is een reusachtig complex dat op mijn foto's niet duidelijk wordt. Gelukkig vond ik op het Internet een recente YouTube die een goede indruk geeft van de hele hal waar we winkelden. Maar bedenkt dat het complex groter is; en zijn drie of vier van zulke hallen. Zie: http://youtu.be/7XsDjyRo5y0
Iquique11-650
Voor de foto's heb ik mij laten leiden door de kleurige details. Je ziet Rodrigo bijna verloren tussen de groente, en Francisco heeft zijn hoofd bij de noodzakelijke boodschappen. Eén detail vraagt misschien enige uitleg. Dat zijn de prijskaartjes met 'Mango de Pica' en 'Limón de Pica'. Pica is namelijk een oude oase in de woestijn op iets meer dan honderd kilometer afstand van Iquique. Pica is bekend om zijn heerlijk fruit zoals sinaasappel, guave, citroen, grapefruit en mango. De meeste van deze vruchten worden ter plaatse verwerkt tot heerlijke marmelades en vruchtensappen. Het is een oase met 250 hectare aanplantingen, en met minder dan drieduizend bewoners. De toevoeging 'de Pica', is nog altijd een teken van kwaliteit, en dat mag daarom een paar stuivertjes meer kosten. Terecht.
Tot de volgende keer, Hartelijke groet, Gérard van Eyk
Iquique12-650
________________________
Deze brief verschijnt ook op mijn Nederlandse blog: http://mijnreisbrief.blogspot.com/
Alle foto's in formaat 400x400 pixels staan op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157628851683411/
Een collage van 1016x1024 pixels staat op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/6848149807/

No comments: