Wednesday, February 29, 2012

Mijn Reisbrief No 74


Iquique31-650

Iquique, Zaterdag 25 Februari 2012
Tevens een en twintigste reisbrief uit Zuid-Amerika

Beste vriendinnen en vrienden,

Toen ik deze week op het strand wandelde, hoorde ik opeens een heel bekend geluid: Grutto! grutto! grutto!, compleet met dat rollende geluid daartussenin dat ik uit Nederland kende. Het was een heerlijke vertrouwde gewaarwording: Een bekende Nederlandse vogel nestelde ook in den vreemde, dacht ik. De vogel zag er ook precies zo uit als ik mij de Grutto herinnerde. Maar ik ben geen vogelaar, en ik herinnerde mij óók opeens dat de Nederlandse Grutto een vogel van de weilanden en de sloten is, en geen strandvogel. Het was bepaald geen verdwaalde eenling. Ik had deze vogels wel vaker gezien, maar dat geluid hoorde ik kennelijk voor de eerste keer.
Ik nam foto's om het te documenteren, en thuis keek ik het in Wikipedia na. Hierboven gebruik ik als vergelijking de prachtige foto van Fred Vloo die ik daar aantrof. De Nederlandse Grutto heet in het Latijn Limosa limosa, maar ik vond geen aanwijzing dat die Chileense neven of achterneven had. Ik vroeg aan Gabriela en Jeannette of ze echte ornithologen of amateur vogelaars in hun kennissenkring hadden. Nee; maar Jeannette kwam de andere dag wel met een boek met de strandvogels van Iquique. Twee daarvan komen in aanmerking voor de vogel die ik op het strand zag. De Pitotoy chico [Tringa flavipes] heeft ongeveer het juiste formaat [28 cm], maar heeft een perfect rechte bek. Net als de Grutto. De vogel die ik fotografeerde heeft een duidelijk gekromde bek, net als de andere vogel die in aanmerking komt. Die heet hier Zarapito [Numenius phaeopus] maar die is met zijn 42 cm veel groter. Het is dus vooralsnog een onopgelost raadsel. Misschien dat een van de lezers ...?
En de andere vogels op de foto? Voor het gemak hebben we die Gaviota [een soort meeuw] genoemd, maar het klopt niet met de verschillende Gaviotas uit het boekje van Jeannette. Mogelijk een lezer ... ?
Iquique30-650
Deze week schreven mij Graciela [Argentinië] en Alejandro [Iquique] over mijn reisbrieven. Graciela schreef dat de foto's van de plastic zakjes een oude walging in herinnering had gebracht. In Bolivia, schreef ze, wordt op die manier een frisdrank verkocht die daar 'fresco mocochinchi' heet. Die hoort bij de Boliviaanse gastronomie, maar de manier waarop het wordt verkocht had haar doen walgen. De 'cholas', dat zijn die traditioneel geklede Boliviaanse vrouwen, scheppen het op straat met een pollepel op uit een grote pan. Geschilde, en vervolgens zongedroogde, perziken worden een nacht lang in het water geweekt, en de waterige stroop daarvan is het uitgangspunt. Daarbij komt kaneel, kruidnagel en veel suiker. In een cellofaan of plastic zakje [en hier komt het!] wordt het op straat opgediend en verkocht. Een schepje sorbetijs, en daaroverheen een pollepel van die waterige stroop. Dat zakje wordt vervolgens zó dichtgeknoopt dat je er uit kunt drinken als ware het Coca Cola uit een flesje. Maar als je, zoals kennelijk Graciela, gevoel hebt voor voedselhygiëne, kun je alleen maar walgen. Maar afgezien daarvan is het een heel creatief gebruik van plastic zakjes. Dat vond Graciela ook.
Iquique21
Alejandro bedankte en complimenteerde mij voor mijn reisbrieven in het Nederlands. Ik ontmoet Alejandro wel, want hij is de broer van Gabriela en Jeannette, maar dat hij Nederlands beheersen zou, was nieuw voor mij. Hij is wel een practical joker. Ik heb hem nog niet gesproken, maar ik heb gerede twijfel dat hij de draak steekt met mijn niet-zo-perfekt Spaans. Zijn Nederlandse tekst lijkt mij typisch vertaald door Google op het internet. Begrijpelijke woorden, dat wel, maar toch .... Ha ha!
Ik besluit met een paar foto's van de wijk waar ik nu woon. Op de achtergrond zie de de berghelling die Iquique afsluit van de hoogvlakte op 700 meter hoogte. Daarvan heb ik nog meer foto's voor de komende reisbrieven. En, om het niet te vergeten, een paar 'bewijzen' van 'verticale zon'. Dat hoort er ook bij. Goed kijken!

Tot de volgende keer, Hartelijke groet, Gérard van Eyk
Iquique20-650
_________________________
Deze brief verschijnt ook op mijn Nederlandse blog: http://mijnreisbrief.blogspot.com/
Alle foto's in formaat 400x400 pixels staan op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157628851683411/
Een collage van 1032x1032 pixels staat op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/6927604823/

No comments: