Saturday, March 3, 2012

Mijn Reisbrief No 75


Iquique24_650

Iquique, Zaterdag 3 Maart 2012
Tevens twee en twintigste reisbrief uit Zuid-Amerika

Beste vriendinnen en vrienden,
Toen ik hier in onze wijk aankwam in Januari, lagen de hoeken van de straten vol met vuilniszakken want er was een staking van de vuilnisophaaldienst. Die staking ging voorbij, meer een week of zo later, begon het weer. Dat heeft zich intussen een paar maal herhaald. Het is een probleem van de privatisering van die ophaaldienst. Het is mijn niet duidelijk of het alleen tussen de verschillende concessiehouders is, of ook met het gemeentehuis. Hoe dan ook, de vliegen maken zich daarover geen zorgen. Ze komen tot in de huizen als er veel zakken op straat liggen, en verdwijnen als er geenéén meer ligt. Vliegen maken zich daarover geen zorgen. Vliegen hebben zich nog nooit ergens zorgen over gemaakt, ook niet, bijvoorbeeld, dat wij mensen zich vreselijk aan hun ergeren.
De kleurrijke foto's hierboven zijn gemaakt op de Agro T, de groente- en fruitmarkt waarvan ik al eerder foto's liet zien. De foto's in de tweede rij zijn ook van Agro T. Het is buiten op de parkeerplaatsen tussen de verkoophallen. Op de achtergrond zie je de 'muur' van 700 meter hoogte die de stad afsluit in de richting van de hoogvlakte. Deze 'muur' domineert alle stadspanorama's. Op de derde rij staan nog twee foto's van die 'muur'.
Iquique25_650
De 'magische' formatie op de vierde rij is deel van die muur, maar ervan afgescheiden door een zanddal. Het geheel is eigenlijk een heel groot zandduin ontstaan uit de zeewind aan de ene kant en de turbulenties tegen de hoge helling van de andere kant. Deze eolische formatie wordt hier El Dragón genoemd: De Draak. In verschillende jaargetijden is de vorm iets anders, maar men rekent niet op een totale verplaatsing door natuurkrachten. Ik heb El Dragón vanuit verschillende posities gefotografeerd, maar wel bij de dezelfde zonnestand. Zo kun je de curieuze vorm beter zien. In principe kun je die ook vanaf de autoweg fotograferen die je op andere foto's van deze reisbrief kunt ontwaren. Die autoweg is overigens de enige uitvalsweg van Iquique richting hoogvlakte. Langs de kust is er alleen naar het Zuiden iets.
Iquique26-650
Tenslotte moet ik nog iets zeggen over het vogelprobleem van vorige week. Ik kreeg van Willy en van Aat het bericht dat het hier om de Wulp [Numenius aquata] zou gaan. Allebei verwijzen ze ook naar de Regenwulp [Numenius phaeopus], iets kleiner en iets minder voorkomend in Nederland. [Ik moest denken aan Een vlucht regenwulpen van Maarten 't Hart]. Willy noemde mij ook de Latijnse naam van de Regenwulp, en inderdaad, dat is de Latijnse naam van de vogel die voorkomt in het boekje dat Jeannette meebracht. Hier heet die Zarapito en hij roept pip-pip-pip-pip. Wikipedia zegt dat die in NL bibibibi roept. Echt dezelfde dus. Bovendien kreeg ik nog een ezelsbruggetje: 'de wulp kijkt naar zijn gulp'. Hij heeft dus een kromming naar beneden. De Numenius phaeopus heeft wereldwijd een reusachtig verspreidingsgebied. Zie daarvoor http://observado.org//soort/maps/163.
Zo lijkt het probleem opgelost, maar niet heus. Ik hoorde duidelijk de roep 'grutto grutto grutto'. Daar begon het mee. En ik dacht de die Regenwulp / Zarapito dat riep. Ik zag die voor een Grutto aan. Dat is mijn fout, sorry, ik ben geen vogelaar. Het moet dus magie zijn, of fantasie. Ik weet het nog niet. Ik ga nog eens goed kijken en luisteren bij mijn volgende wandelingen of er niet toch een verdwaalde èchte grutto rondhuppelt.
Tot de volgende keer, Hartelijke groet, Gérard van Eyk
Iquique27-650
_________________________
Deze brief verschijnt ook op mijn Nederlandse blog: http://mijnreisbrief.blogspot.com/
Alle foto's in formaat 400x400 pixels staan op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157628851683411/
Een collage van 1032x1032 pixels staat op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/6943763003/

No comments: