Friday, March 23, 2012

Mijn Reisbrief No 78


Iquique39-650
Iquique, Zaterdag 24 Maart 2012
Tevens vijf en twintigste reisbrief uit Zuid-Amerika

Beste vriendinnen en vrienden,

Ik heb al eerder foto's laten zien van de wijk waar ik woon, maar nu is onze wijk het hoofdthema van de reisbrief. De foto's op de eerste rij geven een indruk van onze positie. We zitten betrekkelijk dicht bij de berghelling die Iquique afsluit, de hoogte is hier al begonnen. Je kunt dat zien op de foto met de kinderspeeltuin. Op de achtergrond, tegen de helling, zie je de autoweg naar de hoogvlakte. Dat is de enige uitweg van Iquique naar de hoogvlakte voor auto's. Wandelaars kunnen die helling van rul zand natuurlijk te voet beklimmen.

De tweede foto van de eerste rij, die ook vanaf hier is genomen, geeft een indruk van de afstand tot de zee, en van de hoogte. De afstand is iets meer dan een kilometer, en de hoogte kun je beoordelen aan de hand van de torenflats tegen de achtergrond van de zee. Die reiken niet tot de horizon, dus wij zitten hoger dan de torenflats hoog zijn. Wij zitten hier, denk ik, tussen de 50 en de 100 meter boven zee. Wij zitten daarom veilig voor een Tsunami, waarvan de veiligheidszone precies bij onze wijk begint.

Iquique40-650

Een andere curiositeit van onze wijk zijn de traliehekken voor ieder huis. Dat is een nogal recente 'innovatie'. De huizen in deze wijk, net als de vergelijkbare wijken hier in de buurt, hebben allemaal een voortuin. Oorspronkelijk waren dat 'open' voortuinen die iedereen naar eigen smaak inrichtte. Maar in onze wijk zie je zulke niet meer. Enkele sterk verwaarloosde huizen in wijken in de buurt hebben nog wel zo'n open voortuin.
Ik weet niet wat de belangrijkste reden was, veiligheid, mode of het creëren van een patio. Maar geleidelijk hebben alle bezitters een hek gebouwd, of zelfs een gesloten muur. Het begon met een betrekkelijk laag hek met een hoogte die op sommige foto's nog te zien is.
Later kwamen manshoge traliehekken, of nog hogere. En nu zie je complete muren met raam en deur. De onderste foto links is het huis waar ik woon. We hebben naast de carport
een mooie betegelde patio met een royale plantenbak voor het hek, en een in het midden. Ik denk, dat behalve de veiligheid, ook het creëren van extra woon- en leefruimte een belangrijk argument was.

Iquique41-650

Maar de traliehekkenmode blijkt niet beperkt te zijn tot de buitenwijken. Gisteren liep ik door het centrum om wat klassieke huizen te fotograferen voor een van de volgende reisbrieven, toen ik daar opeens ook zulke traliehekken zag. Misschien zie je die wel in een van de volgende reisbrieven.

Tot de volgende keer, Hartelijke groet, Gérard van Eyk


Iquique42-650
_______________________
Deze brief verschijnt ook op mijn Nederlandse blog: http://mijnreisbrief.blogspot.com/
Alle foto's in formaat 400x400 pixels staan op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157628851683411/
Een collage van 1032x1032 pixels staat op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/6854692114/

No comments: