Saturday, March 17, 2012

Mijn Reisbrief No 77


Iquique34-650

Iquique, Zaterdag 17 Maart 2012
Tevens vier en twintigste reisbrief uit Zuid-Amerika

Beste vriendinnen en vrienden,

Deze week is Mijn Reisbrief nogal kort. Ik hoop dat je daarom extra geniet van de foto's van het strandleven: De kinderen, het water, de zon en het zand.

De laatste week heb ik hard gewerkt om een belangrijke fase van het boek dat ik schrijf af te ronden. Het boek gaat over goed leven als gepensioneerde. Hoewel ik nu meer dan 18 duizend woorden heb geschreven, is het slechts 80% van het totaal dat ik op het oog heb. Maar ik heb een pauze nodig om weer overzicht te krijgen. En dat is weer nodig voor meer gedetailleerde ideeën over de resterende paragrafen, en het afronden van het hele boek. Ik ga deze fase gebruiken om dit voorlopige resultaat aan enkele vrienden en vriendinnen voor te leggen die als 'meelezer' willen optreden. Heb je zin en interesse voor zo'n klus?
Laat van je horen.

Tot nu toe heb ik geschreven volgens het advies van Ernest Hemingway aan jonge schrijvers, hoewel ik uiteindelijk niet meer zeker weet of die van hem stamt, of van iemand anders. Ik denk maar "se non è vero è ben trovato", want het is bekend van Hemingway dat hij de voorkeur gaf aan staand schrijven terwijl hij regelmatig van been wisselde om het andere te laten rusten. Hij heeft daar zelf over geschreven.

Iquique35-650

Zijn advies was gericht aan jonge schrijvers zodat ze een goede tekst zouden maken:
--"Als je een idee hebt voor een zin, ga dan op één been staan en noteer die zin vlug en kort. Daarna ga ik in een gemakkelijke leunstoel zitten om het overtollige door te strepen".

Ik ga zelf een tijd tegemoet van veel reizen en andere zorgjes dan het schrijven van het boek. Dat wil zeggen dat ik mijn 'gemakkelijke leunstoel' pas zal aantreffen na mijn aankomst in Cessenon sur Orb, in Frankrijk, deze zomer.

Iquique36-650

Niettemin weet ik al van sommige paragrafen dat die zeker gemaakt moeten worden. Je zult mij dus de volgende weken 'tussendoor' nog wel bezig zien op één been staand om dat 'vlug en kort' te noteren. Reken maar van Yes!

En wat over die vogel die hier op het strand 'grutto grutto grutto' roept?
Ik heb 'm weer gehoord, maar ik kan niet vaststellen welke vogel. Hoe meer ik kijk, hoe meer verschillende vogels ik zie. Er zijn er nogal wat.

Tot de volgende keer, Hartelijke groet, Gérard van Eyk

Iquique37-650
_________________________
Deze brief verschijnt ook op mijn Nederlandse blog: http://mijnreisbrief.blogspot.com/
Alle foto's in formaat 400x400 pixels staan op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157628851683411/
Een collage van 1032x1032 pixels staat op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/6839373410/

No comments: