Thursday, May 20, 2010

Mijn Reisbrief No 51

Iquique-01-680
Iquique (Chili), Zondag 24 Januari 2010
Tevens eerste reisbrief uit Zuid-Amerika
Beste Vrienden en Vriendinnen,
Ik ben weer op het Zuidelijk halfrond --de zon achterna, zogezegd-- en óók begin ik weer met een reeks reisbrieven om jullie daarover te vertellen. Misschien verbaast het jullie dat ik nu in Chili zit, omdat ik de laatste tijd rondbazuinde dat ik naar Argentinië zou gaan. Maar maak je geen zorgen. Ik ben hier 'op doorreis'. Ik logeer bij de vrienden van voorgaande reizen, Gabriela, Francisco en hun koter Rodrigo.
Toen ik de laatste keer uit Iquique vertrok, April 2008, nam ik een foto van Rodrigo, toen nog een baby van acht maanden. Nu nam ik weer een foto. Je ziet het verschil. Hij is nu een allesonderzoekende kleuter van twee jaar en vijf maanden. Van die datum is ook de foto van Gabriela en mij. Voor de aardigheid maakten we nu ongeveer dezelfde foto. Je ziet het verschil ternauwernood. Ouderdom lijkt aan ons voorbij te gaan.
Maar ik kan beter bij het begin beginnen, met de transatlantische reis. Eigenlijk was die zonder verrassingen, zodat en niets valt te melden, behalve dat mijn koffer pas 24 later werd afgeleverd. Nogal vervelend, maar daartegenover herstelde ik snel van de reisvermoeienissen. Francisco, Gabriela en Rodrigo haalden mij af op het vliegveld om twee uur 's middags. Dezelfde avond had Gabriela haar verjaardagspartijtje. Dat was heel gezellig, want ik ontmoette op die manier metéén een groot deel van mijn andere kennissen in Iquique. Bovendien trof ik daar Marisa en Alejandro, vrienden van Gabriela uit Tucumán, Argentinië, die hier op dit moment 'op doorreis' zijn. Ik zal daar zeker op terugkomen, want zij zullen mij introduceren in Tucumán.
Iquique-02-680
Ik heb nog geen tijd gehad om de stad weer eens lekker te verkennen, en mijn vertrouwde plekjes terug te zien. Daarvoor ben ik ook niet hier; ik ben op doorreis. Maar toch heb ik een heel bekende plek bezocht, en reusachtige markt die in de verte wat lijkt op de Les Halles in Parijs van vroeger. Officieel heet die Terminal Agropecuario.
Zowel voor de particulier als voor de winkeliers is hier groente, fruit en verder 'alles' te koop. Deze markt is heel typisch voor Iquique, en ik heb er vaak mijn inkopen gedaan in 2005 en 2008 toen ik hier een paar maanden woonde.
Nu vergezelde ik Francisco bij zijn wekelijkse inkopen. Rodrigo mocht nu ook mee, want ik kon op hem letten als de inkopen alle aandacht eisten. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om er wat sfeerfoto's van El Terminal te nemen zoals je ziet.
Iquique-03-680
En wat zijn de plannen voor de toekomst? Er was al direct sprake van een picnic op het strand dit weekend, maar nu ik de details hoor, blijkt dat we met twee families, en kinderen, vanaf vanmiddag [zondag] tot dinsdag op het strand zullen kamperen. De zomervakanties zijn dit weekend begonnen, en 'het is zo leuk voor de kinderen'. Ik ben benieuwd, speciaal naar de zonsopgang --vanaf de landzijde-- en de zonsondergang. Misschien komen daar wel mooie foto's uit voort.
Dan is er mijn reis naar Argentinië. Alejandro reist eerst terug, en we hebben al kaartjes gekocht voor ons tweeën voor de busreis op 3 en 4 februari. Marisa en de kinderen komen een paar dagen later. Gabriela, haar zus Jeannette, en nog een paar vrienden van hier, zullen ook naar Tucumán gaan om er de zomervakantie genieten. Het wordt dus een complete Chileense invasie daar in Tucumán. Ik zie wel.
En verder moet ik mijn plan om een boek over Zuid Afrika goed voor ogen blijven houden. Ik zal daarom wèl deze reisbrief blijven schrijven, maar ik zal wat uurtjes moeten afhalen van mijn gebruikelijke arbeids-intensieve politiek-culturele 'observaties'. Ik weet nog niet hoe het uitpakt. Ook dát zal blijken.
Tot de volgende keer .... Hartelijke groet, Gérard
Iquique-04-680
Alle foto's staan met 400x400 pixels op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157623344355603/
Collage 1000x1000px van alle foto's van deze brief http://farm5.static.flickr.com/4023/4371536756_2bf6db30ab_o.jpg

No comments: