Thursday, May 20, 2010

Mijn Reisbrief No 57

tucuman-13-680
Yerba Buena (Argentinië), Zaterdag 6 Maart 2010
Tevens zevende reisbrief uit Zuid-Amerika

Beste Vrienden en Vriendinnen,
Het afgelopen weekend was ik in Tucumán bij Marisa en haar dochtertjes Valentina en Juliana. We gingen wandelen en thee drinken in 'Parque 9 de Julio'. Dat is een rechthoekig reuze-park van honderd hectare vlak bij het centrum. Na al die regendagen genoten we voor het eerst weer van de zon. Kijk maar op de foto's hierboven naar de blauwe lucht met wolken, en naar de spiegeling in de vijver.
'9 de Julio', is hier in Argentinië een nationale feestdag, de Día de Independencia. Het gaat om de onafhankelijkheid van Spanje van "De Verenigde Provincies van Zuid Amerika", zoals ze zich voor die gelegenheid noemden. Dat gebeurde op 9 juli 1816 in Tucumán door het congres van vertegenwoordigers van de Noordelijke provincies en die van Buenos Aires. Buenos Aires had in dit tijd niet de politieke positie die het nu heeft.
Een paar jaar eerder, 25 Mei 1810, was in Buenos Aires de Mei-revolutie uitgebroken. Die dag is nu bekend als Nacimiento de la Nación, de Geboorte van de Natie. Dat was het begin van de onafhankelijkheidsoorlog tegen Spanje [1810-1824]. Toen noemden ze zich toen "De Verenigde Provincies van Río de la Plata", de 'Zilverrivier'. De naam 'Argentinië' verschijnt pas in 1826 toen de Grondwet werd aangenomen, en ze zich 'República Argentina' noemden. Toen ik die historische feiten nog eens op het Internet bekeek, troffen mij de volgende regels op een website voor kinderen:
--"Argentinië werd geboren op 25 Mei 1810, op een koude en regenachtige dag. Dinsdag 9 Juli 1816 regende het niet zoals die 25ste Mei. Het was een heel zonnige dag".
Zo staat het in de schoolboekjes.
tucuman-14-680
Toen schoten mij twee vragen te binnen:
--"Staat in de Spaanse schoolboekjes welk weer het was op 12 Maart 1812, toen de eerste Spaanse Grondwet werd afgekondigd door het Parlement van Cadíz?"
--"Staat in de Nederlandse schoolboekjes welk weer het was op 20 November 1813, de dag van de staatsgreep door Van Hogendorp, Van der Duyn van Maasdam, en Van Limburg Stirum, die de Hollanders bevrijdde uit het Eerste Franse Keizerrijk ?"
Vast wel 'nee', maar die teksten zetten mijn voetjes wel op de grond.
Ik moet in dit nevelbos heel alert zijn op het weer, op zon en op regen. Zo zit dat.
De regens, de windstilte, en de luchtvochtigheid hebben mij ongelukkigerwijs een probleem met mijn persoonlijke hygiëne bezorgd. Ik heb de gewoonte om iedere avond mijn onderbroekje-van-de-dag op de hand te wassen. In het ergste geval is dat een dag later droog, in de klimaten waar ik normaalgesproken verblijf, zelfs in twee of vier uur. Maar hier, met die vochtigheid en die windstilte, duurt het meer dan vier dagen! Nu heb ik best geduld om vier dagen te wachten, maar dat lost het probleem niet op, want ik heb maar vier onderbroekjes in mijn koffer. Vandaar het probleem met mijn persoonlijke hygiëne, want nu zit er niets anders op dan dat ik mijn onderbroekje twee of drie dagen achter elkaar draag. Héél vervelend.
tucuman-15-680
In de zesde reisbrief heb ik enkele details laten zien van bouwmateriaal voor dit huis dat afkomstig was van afgebroken oude boerderijen en huizen. Hier nog een paar. Ze zijn gemaakt in de woonkeuken. Zoals in de rest van dit huis, zijn vrijwel alleen de ramen en de deuren rechthoekig. De plattegronden geven de voorkeur aan ongelmatige veelhoeken. Dat leidt tot verrassingen en interessante doorkijkjes. In reisbrief 55 heb ik daar al een paar foto's van laten zien, en ik heb zin er nog meer te maken. Hopelijk voor de volgende reisbrief.
Maar dat moet er wel zon zijn. Voor de foto's, voor mijn welbevinden, en voor mijn levenslust. Dáár gaat het om.
Tot de volgende keer, Hartelijke groet, Gérard van Eyk
tucuman-16-680
Alle foto's staan met 400x400 pixels op: http://www.flickr.com/photos/weltbummler/sets/72157623344355603/.
Collage 1000x1000px van alle foto's van deze brief http://farm3.static.flickr.com/2720/4407665276_2cc08a0689_o.jpg
Om foto;s te zien van mijn slaapkamer en douche moet je kijken naar de advertentie van Graciela. Daar staan zes foto's.
http://yerbabuena.olx.com.ar/habitacion-en-alquiler-yerba-buena-tucuman-por-dia-semana-iid-34973630

No comments: